Mikä on toistin?

Toistin on toistintietokoneelle asennettu sovellus, joka huolehtii sisältöjen hakemisesta palvelimelta, tallentaa sisällöt paikallisesti ja raportoi toimintotiloista palvelimelle. Toistintietokone voi olla ulkoinen laite tai näyttöön sisäänrakennettu tietokone. Toistintietokone ja -ohjelmisto huolehtivat sisältöjen noutamisesta palvelimelta sekä niiden esittämisestä näytöllä. 


Pääsääntöisesti jokaisella näytöllä on oma toistimensa, mutta yksi toistin voi ohjata myös useita näyttöjä, joilla halutaan näyttää identtistä sisältöä. Paikallisen tallentamisen ansiosta verkosta riippumattomien sisältöjen näyttäminen ei keskeydy, vaikka verkkoyhteys katkeaisi.


Toistimet hallinnassa

Kun haluat tarkastella toistimiesi verkkoyhteyksiä, valitse vasemman reunan näkymävalikosta Toistimet. Näet kaikki toistimet, jotka toimivat tunnuksillesi luodulla tasolla tai sitä alemmilla tasoilla. iDiD-sisällönhallintajärjestelmä on asennettu toistintietokoneelle, joka huolehtii sisältöjen noutamisesta palvelimelta sekä niiden esittämisestä näytöllä. Pääsääntöisesti jokaisella näytöllä on oma toistimensa, mutta yksi toistin voi ohjata myös useita näyttöjä, joilla halutaan näyttää identtistä sisältöä.



Perustiedot ja haku

Voit määritellä, kuinka monen tason toistimia haluat tarkastella valikossa Rajoita hakusyvyys. Rajoituksella valitset, monenko alatason toistimet näytetään. Valitse hakusyvyydeksi 1, jos haluat näyttää vain nykyisen tason toistimet.


Hae toistimia kirjoittamalla toistimen nimi toistinruutujen yläpuolella olevaan Hae-kenttään.


Jokainen toistin esitetään omalla rivillään, jossa on kerrotaan näytöstä seuraavat tiedot:

  • Tila: Onko toistin yhteydessä verkkoon. Tila ilmaistaan liikennevalotyyppisin värikoodein.
  • Viimeksi nähty: Milloin toistin on viimeksi ottanut yhteyttä palvelimeen.
  • Tason nimi: Taso, jolle toistin on rekisteröity.
  • Nimi: Toistimen nimi.
  • Offsync (s): Aikaero toistimen ja palvelimen välillä sekunteina. Suuri aikaero voi aiheuttaa ongelmia esimerkiksi sisältöjen aikatauluissa.

Verkkoyhteyden tila

Toistimen säännöllinen yhteys palvelimelle on tärkeää, jotta uudet sisällöt ja olemassa oleviin sisältöihin tehdyt muutokset voidaan päivittää ja html-sisältö voidaan esittää ilman katkoksia. Toistimet-näkymässä on kaksi tapaa tarkastella toistimien verkkoyhteyden tilaa, Tila ja Viimeksi nähty. Viimeksi nähty kertoo ajan siitä, kun toistin on viimeksi nähty palvelimella. Sama asia havainnollisestaan kohdassa Tila käyttämällä vihreitä, keltaisia ja punaisia ympyröitä.


Vihreä: verkkoyhteys kunnossa, nähty palvelimella korkeintaan minuutti sitten

Keltainen: 1 min - 1 tunti

Punainen: > 1 h


Toistimen verkkoyhteyden tilanteen näkee myös näytöltä. Kaksi vihreää ympyrää näytön vasemmassa alalaidassa tarkoittaa, että toistimen verkkoyhteys on kunnossa. Jos näytöllä on yksi tai kaksi punaista ympyrää, toistimen verkkoyhteydessä on ongelmia.


Toistimen yhteys palvelimeen

Toistin ottaa automaattisesti yhteyttä palvelimeen useita kertoja minuutissa päivittääkseen näytettäviä sisältöjä, mikäli niissä on tapahtunut muutoksia. Voit tarkastaa, että toistin toimii normaalisti katsomalla toistinruudusta, milloin toistin on viimeksi ottanut yhteyttä palvelimelle kohdassa Viimeksi nähty. Tarkasta ajantasainen tilanne päivittämällä sivu selaimen päivityspainikkeesta tai painamalla näppäimistöstä F5. Normaalisti viive yhteydenottojen välillä on korkeintaan muutamia minuutteja. Jos aika, jolloin toistin on viimeksi nähty palvelimella on tätä pidempi, voi toistimen verkkoyhteydessä olla katkos. Kokeile tällöin päivittää sisältöä nähdäksesi, päivittyykö sisältö ruudulle normaalisti. Ongelmatapauksissa ota yhteyttä tukeemme jättämällä tiketti tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen support@idid.fi.


Tutustu artikkeleihin Tasot ja periytyminen ja

Sisältöjen esikatselu